Thaimassage botade migrän - Deorum ars - Smärta-Dolor Institutet
Headlines News :

La Paz es el futuro de Colombia

.
Home » , , » Thaimassage botade migrän

Thaimassage botade migrän


Flertalet av Gunmo Högbos klienter lider av stress.
Foto: Åse-Marie Nilsson
Flertalet av Gunmo Högbos klienter lider av stress. Foto: Åse-Marie Nilsson

MItt jobb: massör
HÖÖR. Bunmo Högbo, varför jobbar du som massör?
– Min man, som jobbar som montör och kryper mycket, hade väldigt ont i sitt knä och bad mig hjälpa honom. Jag arbetade som tvättbiträde på Marieholmstvätten då. Men eftersom jag tycker att det är hemskt att se människor ha ont och dessutom är jag intresserad av massage åkte jag till Bangkok för att utbilda mig i massage 1996. När jag kom hem hjälpte jag min man med knäet och han blev mycket bättre. Sedan dess har jag byggt på min utbildning och förutom klassisk thaimassage är jag utbildad i thailändsk medicinsk massage.
Vad är det bästa med ditt jobb?– Att hjälpa människor som har ont. Jag kan till exempel bota migrän. En del kunder har varit hos läkare och äter medicin utan att det hjälper, men beslutar sig för att slänga medicinen efter att ha varit hos mig. Själv blev jag fri från min egen migrän efter att ha fått thaimassage i 90 minuter.
Vem går till dig?– 80 procent av mina kunder lider av stressrelaterade problem. Svenskar stressar alldeles för mycket, på ett helt annat vis än i Thailand. I Sverige ska man hinna med så mycket: heltid på jobbet, handla, hämta barn och så vidare. Man slarvar och lyssnar inte på signalerna att man inte mår bra. Om man inte lyssnar på sin kropp får man problem i framtiden. Ryggont följs av nackont, sömnlöshet och huvudvärk som senare blir migrän. Om problemen blir kroniska är det svårt att göra något åt. Man kan lindra symptomen, men inte bli frisk. Det är viktigt att inte glömma bort sig själv, för att orka nästa dag, nästa vecka och nästa år.
Vad kan dina kunder ha för andra problem?– Det kan vara någon som genomgår en separation eller har diabetes, högt blodtryck eller hjärtsjukdom. En av mina kunder, en äldre farbror med diabetes, fick mycket bättre insulinvärden efter att ha fått massage här att sjukvårdspersonalen reagerade. Han hade även migrän som försvann efter tre behandlingar. Många av mina kunder arbetar inom sjukvården: läkare, sjuksköterskor, barnmorskor och sjukgymnaster.
Kan man få thaimassage varje dag?– Ja, men det är kanske svårt att hinna med. Om man har mycket problem rekommenderar jag en gång i veckan, och därefter en eller två gånger i månaden.
Nackdelar med ditt jobb?– Det är ett mycket tungt jobb. Jag står hela dagarna och måste ta i, komma djupt ned i musklerna, annars hjälper det inte.
Finns det många fördomar kring thaimassage?
– Ja. Det ringer män hit och frågar om sex. Jag svarar artigt att det inte handlar om sex. Jag är mycket stolt över mina kunskaper och tror att thaimassage har en stor framtid här.
Hur blir du själv av med stress?– Jag lägger mig tidigt. Jag jobbar sent, kommer hem, äter och går och lägger mig. Söndagar är min vilodag och då är jag med min familj, lagar mat och fiskar abborre med min man.
Hur länge har du bott i Sverige?– I 24 år. Men jag tycker fortfarande att språket är svårt. Trots att jag kan engelska får jag ont i tungan av att prata svenska.
Ditt drömjobb?– När jag var ung ville jag bli advokat, för att hjälpa människor, och studerade juridik i två år. I dag är jag nöjd med mitt jobb. Ja, om min svenska vore bättre skulle jag kunna tänka mig bli sjuksköterska eller engelskalärare.
 


Publicerad: 23. augusti 2012


Läs mer:http://mellanskane.lokaltidningen.se/thaimassage-botade-migrän-/20120823/artikler/120829990/#ixzz24Lk3tP11
Share this article :

0 comentarios:

Speak up your mind

Tell us what you're thinking... !

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Proudly powered by Blogger
Copyright © 2011. Deorum ars - Smärta-Dolor Institutet - All Rights Reserved
Original Design by Creating Website Modified by Adiknya